Een werkweek op de Africa Mercy (en een belangrijke update)

Voordat ik deze blog over mijn werkzaamheden begin, wil ik eerst graag wat anders met jullie delen. Ik vind het super leuk hier aan boord, heb het enorm naar mijn zin en heb nog lang geen zin om naar huis te komen. Daarom heb ik besloten om mijn tijd aan boord met drie weken te verlengen (langer was met mijn andere reisplannen helaas niet mogelijk). Ik vind het super leuk dat ik nog drie extra weken hier aan boord mag blijven, maar dit brengt ook een klein probleem met zich mee. Voordat ik hier kwam heb ik veel gewerkt thuis en genoeg gespaard voor mijn acht weken hier aan boord. Nu ik drie weken langer blijf, is dat iets anders. Mocht u mij willen supporten in mijn (extra) tijd hier aan boord, kijk dan even op de pagina 'Support'. Alvast bedankt en dan nu naar de echte blogpost!


Zoals ik in mijn eerste blogpost vanuit Guinee al zei, wilde ik graag een aparte blogpost schrijven over wat mijn werk aan boord precies inhoudt en hoe een werkweek er voor mij uit ziet. Toen ik op mijn eerste dag aan boord rondliep over het schip, viel het me op dat het zo schoon was. Little did I know hoe veel werk daar in gaat zitten. Over dat werk wil ik jullie in deze blog graag wat meer vertellen!


Mijn werkdag is in principe van 08:00 uur tot 17:00 uur en meestal werk ik maandag t/m vrijdag. Af en toe heb ik dienst in het weekend, zoals ook mijn afgelopen weekend. Dan moet je op zaterdag en zondag werken van 08:00 uur tot 16:00 uur en ben je de volgende maandag en dinsdag vrij. In mijn team werkt veel day crew. Dit zijn mensen die in de stad wonen en betaald worden door Mercy Ships om bij ons aan boord te werken. Iedere dag beginnen we in de laundry room (de wasserette) met een lied, vaak in een lokale taal. Daarna wordt er een stukje voorgelezen uit een dagboekje en tot slot bid er iemand voor de dag. Ook aan het einde van de werkdag komen we weer bij elkaar en wordt er gezongen en gebeden. Nu ik al een tijdje met deze super lieve mensen werk, begin ik ook (delen van) liedjes te herkennen en kan ik soms meezingen. Op woensdag beginnen we een beetje anders. We starten dan met drie andere afdelingen in het Starbucks Café en hebben daar een devotion, een soort overdenking. Ook daar wordt dan gezongen en gebeden.

Dit is onze laundry room, met wel 11 wassers en drogers!

Na het gebed hebben we iedere ochtend een korte bespreking van de dag. We horen dan op welk dek en in welke ward we die dag moeten werken. Ook zijn er soms mededelingen of extra aandachtspunten die daar genoemd worden. En dan gaan we aan het werk! We worden altijd per tweetal ingedeeld op een dek (er zijn 6 dekken die schoon gemaakt moeten worden door ons). Gelukkig heeft ieder dek een eigen schoonmaakkast, dus hoeven we niet al te veel heen en weer te sjouwen. De dag begint altijd met het schoonmaken van de wc’s en daarna volgen we een soort checklist die in iedere schoonmaakkast hangt. Iedere dag is er ook een “bijzondere” schoonmaak opdracht. Dit zijn dan dingen die we niet dagelijks doen, maar een of twee keer per week.

Maandag & donderdag: wetmopdays => we dweilen het hele dek.
Dinsdag & vrijdag: officeday => we maken alle kantoren op het dek schoon.
Woensdag: scrubday => we schrobben de vloer in de wc’s met bleek.

Het team waarin ik op dit moment werk, velen zijn daycrew.

’s Middags worden de patiënten voor een uurtje mee naar buiten genomen op dek 7 en dat is voor ons het moment om de wards schoon te maken. Er zijn vaste housekeepers (daycrew) die de rest van het ziekenhuis schoonmaken in de ochtend, maar voor de wards is iets meer hulp nodig. Er zijn vijf wards (A, B, C, D en Admissions, ook wel E genoemd bij ons) en iedere dag van de week is er in een andere ward deep cleaning. We leggen dan lakens over de bedden en halen alles van de grond. Op die manier kunnen we ook onder de bedden goed schoonmaken. We checken ’s middags ook altijd nog even een keertje de wc’s en als we alles af hebben, gaan we helpen in de hospital laundry room, omdat daar vaak nog wel wat meer werk te doen is.

Soms staan we dus met enorm veel mensen in de kleine hospital laundry, een ervaring op zich kan ik je vertellen.

Omdat wij een team zijn dat vooral achter de schermen mee werkt aan het doel van Mercy Ships, denken sommige mensen misschien dat housekeeping minder belangrijk is. Ik dacht dat zelf eigenlijk ook voordat ik hier kwam, maar in de afgelopen weken heb ik geleerd dat we zeker wel belangrijk zijn hier aan boord. Zo hadden ze jaren geleden heel veel crew ziek aan boord. Ze hebben onderzocht hoe dat kwam en uiteindelijk kwamen ze erachter dat dit kwam door de handleuningen op het schip. Sindsdien maakt housekeeping elke dag de handleuningen schoon en verspreiden ziektes zich veel minder snel.

Als je er zo naar kijkt, is het werk dat we doen ineens veel belangrijker dan alleen maar er voor zorgen dat het schip er netjes uit ziet. Ik ben dan ook erg blij en dankbaar dat ik, met mijn geweldige team, een bijdrage kan leveren aan het werk dat beneden in het ziekenhuis gedaan wordt!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Verhuizen, vakantie en afscheid nemen

Het aftellen is begonnen!

Ter land, ter zee en thuis